Designed by:

Nasi uczniowie prezentują własny film na Międzynarodowym Spotkaniu we Włoszech
Wpisany przez Barbara Kramek & Grupa Erasmus+
wtorek, 17 października 2017 21:11

Dziesięcioosobowa grupa uczniów wraz z nauczycielami z Zespołu Szkół w Poniatowej 19 września wyruszyła samolotem do Włoch na Międzynarodowe Spotkanie w ramach Projektu Erasmus +. Koordynatorem projektu jest Barbara Kramek – nauczyciel jęz. angielskiego ZS.

Nauka języków jest niezwykle ważna. Ale bardziej ekscytujące i przede wszystkim bardziej owocne niż zastosowanie języka obcego w szkole jest bezpośrednie spotkanie z osobami z innych krajów. Taką szansę daje nam projekt Erasmus + pt.: „Witamy w Europie!". Nasza szkoła współpracuje ze szkołami partnerskimi z Niemiec, Francji, Włoch i Turcji. W tym roku to już nasz drugi wyjazd zagraniczny. Pierwszy był w Rüthen-Niemcy w marcu. Tym razem spotkanie odbyło się w Terlizzi w prowincji Apulia na południu Włoch.

Przed wyjazdem uczniowie mieli różne zadania. Między innymi przygotowali  własny film pt.: „Living conditions in Poland” przedstawiający warunki życia uchodźców w Polsce. Aby zebrać materiał dokumentalny wraz z Panią Barbarą Kramek uczniowie odwiedzili obóz dla uchodźców oraz przeprowadzili wywiady z cudzoziemcami w Bezwoli i Dąbrowicy.

Z filmem w plecaku poleciliśmy do Włoch. W szkole przyjmującej, Liceo Tommaso Fiore, grupy ze wszystkich krajów zaprezentowały swoje filmy i przedstawiły przygotowane przez siebie plakaty, w których warunki życia uchodźców w pięciu krajach zostały przedstawione w bardzo różnorodny sposób. We Włoszech młodzi ludzie spotkali również uchodźców z którymi mogli osobiście porozmawiać. Między innymi afrykański nastolatek opowiedział nam o swojej podróży do Włoch, która trwała 2 miesiące z Nigerii przez Libię i Morze Śródziemne oraz jak wygląda jego obecne życie we Włoszech. Braliśmy też udział w konferencji na temat migracji z Ambasadorem Unii Europejskiej Nicola Girasoli (Nuncjuszem Apostolskim w Peru) i innymi dostojnikami  kościoła i politykami. O tej Konferencji głośno było we włoskich mediach.

Sukces tego europejskiego spotkania był bardzo widoczny szczególnie w ostatni wieczór, gdy na zakończenie wszyscy młodzi ludzie i ich nauczyciele razem śpiewali i tańczyli. Nikt nie krył łez smutku, że to już koniec tygodniowego spotkania. Ale planujemy już kolejne - w stolicy europejskiej w Brukseli. Tam delegacja Zespołu Szkół w Poniatowej  zawita w Parlamencie Europejskim i wszyscy młodzi ludzie z krajów partnerskich zorganizują europejską konferencję na temat uchodźców.

Barbara Kramek

A oto relacja uczestników wyjazdu:

W dniach 19-26 września grupa Erasmus + pod przewodnictwem Pani Barbary Kramek i Magdy Pawełkiewicz  udała się w podróż do słonecznych Włoch do miejscowości Terlizzi. Nasza przygoda zaczęła się od lotu samolotem. Dla większości było to nowe doświadczenie. Gdy dotarliśmy na miejsce poznaliśmy nasze „host families” (rodziny u których mieliśmy zamieszkać). Wieczorem odbyła się uroczysta Konferencja na temat migracji z udziałem wielu znakomitych prelegentów, m.in Ambasadora Unii Europejskiej w Peru.

Następnego dnia mieliśmy okazję spotkać się z uchodźcą, który opowiedział nam swoją smutną historię. Po pysznym lunchu w szkole wszyscy razem udaliśmy się na zwiedzanie Terlizzi.  Spacerowaliśmy po wąskich uliczkach i zachwycaliśmy się piękną architekturą i roślinnością. Wieczorem nasze rodziny zorganizowali wspólne spotkanie gdzie mogliśmy się bliżej poznać i spróbować prawdziwej włoskiej pizzy. Kolejnego dnia każdy kraj (Polska, Niemcy, Francja, Włochy, Turcja) prezentował przygotowane przez uczniów filmy na temat warunków życiowych uchodźców w danym kraju. Polska grupa jak zawsze wykazała się kreatywnością i zaprezentowała piosenkę „Razem”.  Oczywiście nie zabrakło wspólnych tańców integracyjnych. Po południu odwiedziliśmy fabrykę ceramiki oraz firmę ogrodniczą. Wieczorem byliśmy na imprezie w domu u jednej z Włoszek, gdzie mieliśmy okazję spróbować tradycyjnego włoskiego dania „panzerotti”, którego smakiem się zachwycaliśmy. Wspólnie bawiliśmy się przy polskiej, włoskiej i niemieckiej muzyce.

W piątek zwiedzaliśmy Castel del Monte – ruiny zamku z niesamowitymi widokami, a następnie udaliśmy się do Matery – miasta wpisanego w światową Listę UNESCO. Matera to niesamowite miasto wykute w skałach, jest również uważana za najstarsze miasto świata.   Kolejnego dnia odwiedziliśmy urokliwe miasto z nietypową architektura – Alberobello.  Cały region Alberobello słynie z unikatowych form budownictwa- domków zwanych „trulli”, które są okrągłe i mają stożkowate dachy z kamienia.  Następnie mieliśmy okazję by ujrzeć  i popływać we Włoskim  morzu w miejscowości Polignano a Mare. W niedzielę udaliśmy się do pobliskiego Domu Kultury gdzie oglądaliśmy wystawę zdjęć na temat pomocy uchodźcom we Włoszech.  Po lunchu w rodzinach zwiedzaliśmy dwa historyczne miasta Giovinazzo i Trani. Wieczorem odbyła się  uroczysta impreza pożegnalna, na której nie zabrakło łez.  Niestety wszystko co dobre kiedyś się kończy… nadszedł czas pożegnania nowych przyjaciół. Na zawsze zapamiętamy cudowne widoki, piękną pogodę, smak włoskich lodów a przede wszystkim niesamowitą atmosferę. Polecamy wszystkim takie wjazdy, ponieważ dają szanse rozwinąć swoje umiejętności językowe, zawarcia nowych znajomości i zobaczenia „kawałka świata”.

Serdecznie dziękujemy wspaniałej Pani Profesor Barbarze Kramek za zorganizowanie tak wspaniałej podróży, za poświęcony czas i opiekę. J